Johtakee-blogi - johtakee.fi

5 kätevää vinkkiä ajanhallintaan​

5 kätevää vinkkiä ajanhallintaan Yrität tehdä montaa asiaa samaan aikaan jolloin mikään ei valmistu ja stressi kasvaa. Aika jakaantuu ja pirstaloituu moniin tehtäviin. Punainen lanka tekemisestä häviää ja työstä tule singahtelua sinne tänne. Kuulostaako tutulta? Esihenkilöt kertovat usein merkittäväksi haasteekseen ajanhallinnan. Johtaminen suorittavan työn ohella on haastavaa ja työpäivät kiireisiä.  Onnistumalla ajanhallinnassa tunnet saavasi myös …

5 kätevää vinkkiä ajanhallintaan​ Lue lisää »

Oletko valmis muutokseen? Varaudu muutokseen arkijohtamisen avulla

Oletko valmis muutokseen? Varaudu muutokseen arkijohtamisen avulla Yritykset ja työyhteisöt kohtaavat erilaisia muutoksia. Onnistunut muutos vaatii oikeiden rakenteiden olemassaolon. Varaudu muutokseen arkijohtamisen avulla. Muutoksen toteutumiseen tarvitaan joustamista, luottamusta, oppimista ja työskentelyä yhteisen päämäärän eteen. Yritys ei menesty elleivät johto ja työntekijät opi, uudistu, jousta ja innostu. Uudistuminen mahdollistuu vain kun halutaan oppia uutta, yrityskulttuuri tukee …

Oletko valmis muutokseen? Varaudu muutokseen arkijohtamisen avulla Lue lisää »

Huolehdi jaksamisestasi

Huolehdi jaksamisestasi Esihenkilönä sinun tulisi huolehtia jaksamisestasi, sillä jaksamisesi heijastuu myös työntekijöiden hyvinvointiin. Väsyneenä tai kuormittuneena et kykene olemaan paras mahdollinen esihenkilö etkä kykene kantamaan roolisi paineita. Väsyneenä tai liian suuren paineen alla oma johtamistyylisi suoraviivaistuu, empatia vähenee ja tuskastut helpommin. Työntekijälle tämä näkyy esihenkilönä joka: ei ole avoin ehdotuksille tai keskustelulle ei osoita ymmärrystä …

Huolehdi jaksamisestasi Lue lisää »

Uuden esimiehen 6 virhettä

Uuden esimiehen 6 virhettä Onneksi olkoon, olet esimies! Oletko jo miettinyt millainen ”pomo” haluat olla? Esimiestyöhön ja johtamiseen on olemassa paljon ohjeita ja erilaisia oppeja. Kerron sinulle uuden esimiehen kuusi virhettä jotka kannattaa välttää. Uuden esimiehen 6 virhettä Teet kaiken itse Otat roolin Et hyödynnä tunneälyä Yrität muutosta heti Et tutustu yksilöihin Olet kaveri Lukemalla …

Uuden esimiehen 6 virhettä Lue lisää »

Tunneälyn avulla turhautuminen hallintaan

Tunneälyn avulla turhautuminen hallintaan Koemme kaikki välillä turhautumista. Lyhytaikainen turhautuminen ei haittaa, mutta jatkuva tuskastuminen samoihin ongelmiin tai työn esteisiin luo haitallisempaa turhautumista joka heikentää työmotivaatiota sekä innostusta työhön. Turhautuminen voi saada pahimmillaan olon ärtyneeksi ja kiukkuiseksi. Tällöin myös normaalit vuorovaikutustavat saattavat jäädä unholaan, kommunikointi voi olla tiuskivaa ja äkäistä. Tämä voi vaikuttaa koko työyhteisön …

Tunneälyn avulla turhautuminen hallintaan Lue lisää »

4 tapaa kuinka kehität työyhteisön tehokkuutta vuorovaikutuksen avulla

4 tapaa kuinka kehität työyhteisön tehokkuutta vuorovaikutuksen avulla Lukemalla tämän jutun tutustut kolmeen erilaiseen vuorovaikutustyyliin (dominoiva, asiakaslähtöinen, dialoginen vuorovaikutus). Lisäksi saat neljä tapaa kuinka kehität työyhteisön tehokkuutta vuorovaikutuksen avulla. Kerron myös yhden esimerkin kuinka työyhteisön ilmapiiriä parannettiin huomioimalla vuorovaikutustavat ja tunneäly. Työilmapiiri on jokaisen työyhteisön jäsenen vastuulla, vaikka esimiehen rooli ja vaikutus myönteisen ilmapiirin luomisessa …

4 tapaa kuinka kehität työyhteisön tehokkuutta vuorovaikutuksen avulla Lue lisää »

Opi tuntemaan itsesi paremmin arkijohtamisen mallin avulla

Opi tuntemaan itsesi paremmin arkijohtamisen mallin avulla Esimiehenä sinun tulisi tuntea itsesi mahdollisimman hyvin. Sinun on hyvä tunnistaa esimerkiksi omat vahvuutesi, heikkoutesi, arvosi, tavoitteesi ja ihmiskäsityksesi. Lisäksi on hyvä tiedostaa kuinka tunnet, reagoit ja toimit vaihtelevissa tilanteissa sekä mikä sinua motivoi tai turhauttaa. Tuntemalla itsesi voit olla oma itsesi esimiehenä, jolloin jaksat työtäsi paremmin ja …

Opi tuntemaan itsesi paremmin arkijohtamisen mallin avulla Lue lisää »

KUINKA TUKEA SURUA KOKEVAA TYÖNTEKIJÄÄ

Kuinka tukea surua kokevaa työntekijää? Koemme elämässä tilanteita, jotka aiheuttavat surua ja vaikuttavat meihin vahvasti. Reagoimme asioihin eri tavoin. Haastavat tilanteet vaikuttavat toimintaamme, käytökseemme, innostumiseemme ja vuorovaikutukseemme. Tunneäly auttaa esimiestä tai kollegaa toisen surun kohtaamisessa ja toisen tunteiden sekä käytöksen ymmärtämisessä. Tunneälyn avulla voit auttaa myös itseäsi omassa suruprosessissa. Koronaepidemian puhjetessa monilla työpaikoilla on huomattu …

KUINKA TUKEA SURUA KOKEVAA TYÖNTEKIJÄÄ Lue lisää »

Panosta työhyvinvointiin, mahdollista työn imu ja menesty

Panosta työhyvinvointiin, mahdollista työn imu ja menesty Työn arvostuksen muutos näkyy vahvasti toiveissa ja odotuksissa työtä kohtaan. Kun aikaisemmat sukupolvet ovat käyneet töissä ja toteuttaneet itseään vapaa-ajalla, haluaa nuorempi työikäinen sukupolvi työn, jossa he voivat toteuttaa itseään. He haluavat innostavan ja motivoivan työn. Samaan aikaan työn merkitys ei ole niin suuri vapaa-ajan merkityksellisyyden kasvaessa koko …

Panosta työhyvinvointiin, mahdollista työn imu ja menesty Lue lisää »

Arkijohtamisen kolme työkalua: Kehitä ja motivoi, keskustele, kiitä ja kunnioita sekä hyödynnä huumoria

Arkijohtamisen kolme työkalua Kehitä ja motivoi Keskustele, kiitä ja kunnioita Hyödynnä huumoria Päivittäinen esimiestyö suorittavan työn ohella vaatii työkaluja, joiden avulla johtamisesta tulee selkeää ja suunnitelmallista. Työntekijälle tämä näkyy oikeudenmukaisena ja  johdonmukaisena esimiestyönä. Toimimalla ennakoitavasti voit rakentaa luottamusta. Hyödynnä tämän jutun kolme arkijohtamisen työkalua: kehitä ja motivoi keskustele, kiitä ja kunnioita hyödynnä huumoria Arkijohtamisen malliin …

Arkijohtamisen kolme työkalua: Kehitä ja motivoi, keskustele, kiitä ja kunnioita sekä hyödynnä huumoria Lue lisää »