Johtakee-blogi - johtakee.fi

Ristiriidasta ratkaisuun

Ristiriidasta ratkaisuun Onko hyvässä työyhteisössä koskaan ristiriitoja? Kyllä on, ja kuuluukin olla. Onko ristiriita aina pahasta? Ei ole. Siellä missä on ihmisiä, on myös ristiriitoja. Ristiriidat ovat luonnollinen osa ihmisten välistä vuorovaikutusta eikä niitä voi täysin välttää. Oleellista on ristiriidan tunnistaminen ja hallinta.  Ristiriita nähdään usein välteltävänä negatiivisena asiana. On kuitenkin olemassa hyödyllisiä ja haitallisia […]

Ristiriidasta ratkaisuun Read More »

Työyhteisön vuorovaikutus paremmaksi

Työyhteisön vuorovaikutus paremmaksi Minulta on kysytty miksi työyhteisöissä käyttäydytään kuin pienet lapset ja miksi työyhteisön vuorovaikutus on välillä niin vaikeaa?  On totta että me aikuiset saatamme taantua ainakin vaikeissa ristiriitatilanteissa. Joskus arkinenkaan vuorovaikutus ei ole kovin ilahduttavaa. Työyhteisön vuorovaikutus vaikuttaa työhyvinvointiin ja tuottavuuteen. Silti useissa organisaatioissa vuorovaikutuksessa olisi kehitettävää. Mistä tämä johtuu? Tämän tekstin tarkoitus

Työyhteisön vuorovaikutus paremmaksi Read More »

Tunnista luovuutesi ja hyödynnä sitä arjessa

Tunnista luovuutesi ja hyödynnä sitä arjessa Luovuus ei ole vain taiteilijoiden, muusikoiden tai muiden luovien alojen työkalu. Meillä kaikilla on kyky luovaan ajatteluun ja voimme hyödyntää luovuutta arjessamme. Arjen luova ajattelu on tärkeää koska se mahdollistaa ongelmien ratkaisun, kehittymisen ja uudistumisen. Ymmärrys omasta luovuudesta mahdollistaa myös turvallisuuden tunteen vaihtuvissa tilanteissa. Kokemus luovuudesta vaikuttaa esimerkiksi ongelmanratkaisu-

Tunnista luovuutesi ja hyödynnä sitä arjessa Read More »

Itsearviointi oppimisen supervoimana

Itsearviointi oppimisen supervoimana ”Mietiskelyn taitojaan voi ja kannattaa kehittää.” Maailma on täynnä tietoa ja tekoälyltä saa vastauksen kysymyksiin sekunneissa. Muutoskyvyn, jatkuvan kehittymisen ja joustavuuden ohella tiedon omaksuminen onkin tärkeä työelämän taito . Tämä kaikki ei kuitenkaan muuta kykyämme omaksua ja oppia uutta tietoa. Päinvastoin! Olemme tottuneet nopeisiin ärsykkeisiin ja keskittymiskykymme laskee. Pyrimme multitaskaamaan eli tekemään

Itsearviointi oppimisen supervoimana Read More »

Voi esihenkilönä hyvin ja menesty Arkijohtamisen mallin avulla!

Voi esihenkilönä hyvin ja menesty Arkijohtamisen mallin avulla Arkijohtamisen malli auttaa sinua luomaan luotettavaa ja ennakoitavaa johtamista, joka on edellytys henkilöstön sitoutumiseen ja motivoitumiseen. Arkijohtamisen malli tarjoaa esihenkilölle päivittäiset välineet hyvään johtamiseen. Toimimaton työyhteisön arki estää sujuvan ja tehokkaan toiminnan. Juhlavat puheet ja kattavat strategiat eivät yksinään riitä jos niitä ei viedä käytäntöön. Kehittämäni Arkijohtamisen

Voi esihenkilönä hyvin ja menesty Arkijohtamisen mallin avulla! Read More »

Onnistu asiantuntijana asiakaskohtaamisissa

Onnistu asiantuntijana asiakaskohtaamisissa Asiantuntijan työhön kuuluvan asiakaspalvelun ja asiakaskohtaamisten määrä lisääntyy jatkuvasti. Asiantuntijan rooliin kuuluu usein asiakkaiden kohtaamista ja heidän tarpeidensa ymmärtämistä vaikka työ ei olisikaan pääsääntöisesti asiakaspalvelua. Usein ei edes tunnista tekevänsä asiakaspalvelutyötä. On kuitenkin tosiasia että suurimpaan osaan töistä kuuluu asiakkaiden kohtaaminen, joloin asiakasymmärrys tukee työssä onnistumista, olipa kyse potilaista, jäsenistä tai asiakkaista.

Onnistu asiantuntijana asiakaskohtaamisissa Read More »

Älä epäonnistu kohtaamisissa!

Älä epäonnistu kohtaamisissa! Ota haltuun onnistuneen kohtaamisen kaava! Kuvittele tilanne jossa työntekijä Virtanen kerää rohkeutta puhuakseen esihenkilölleen vaikeasta elämäntilanteestaan joka vaikuttaa Virtasen jaksamiseen ja työsuoritukseen. Virtanen koputtaa esihenkilön ovelle ja kuulee ynähdyksen, jonka hän tulkitsee luvaksi astua sisään. Huoneessa esihenkilö istuu pöytänsä äärellä, kirjoittaa koneella, vilkaisee pikaisesti tulijaa ja osoittaa tuolia pöytänsä edessä. Virtanen istuutuu

Älä epäonnistu kohtaamisissa! Read More »

Loista asiakaskohtaamisessa tunneälyn avulla

Loista asiakaskohtaamisessa tunneälyn avulla Tunteet vaikuttavat asiakaskokemuksen syntyyn. Ostopäätöksestä 95 prosenttia perustuu tunteisiin ja suurin osa asiakaskokemuksesta syntyy tunteesta. Asiakas ei muista tarkkaan mitä sanoit mutta hän muistaa miltä tilanne tuntui. Myönteisessä tunnetilassa asiakas on avoin kuuntelemaan ja lopulta ostamaan. Ärtyneenä, turhautuneena tai pettyneenä ostopäätöstä tuskin syntyy. Ihmiset ovat erilaisia ja kokevat asiat eri tavoin.

Loista asiakaskohtaamisessa tunneälyn avulla Read More »

3 keinoa jaksaa paremmin esihenkilönä

3 keinoa jaksaa paremmin esihenkilönä Kuulostaako jokin seuraavista tutulta? Johtaminen jää suorittavan työn alle, eikä sinulla ole riittävästi aikaa ihmisten johtamiselle. Kaipaat selkeyttä ja rytmitystä johtamiseen ja arjen hallintaan. Ajanhallinta on haastavaa ja tällä hetkellä liikaa aikaa menee nopeaan reagoimiseen, tulipalojen sammuttamiseen, eikä työhön saa hallinnan tunnetta. Esihenkilön / johtajan tuntuu tällä hetkellä kuormittavalta, oma

3 keinoa jaksaa paremmin esihenkilönä Read More »

3 askelta parempaan ajanhallintaan

Johtakee- blogin vieraskynä: Satu pihlaja 3 askelta parempaan ajanhallintaan Moni kamppailee ajanhallinnan kanssa. On kiire, aikaa ei riitä, tärkeätkin asiat lykkääntyvät ja oma olotila on stressaantunut. Työnteko voi tuntua kaoottiselta, kun ei edes tiedä, mihin tehtävään ensiksi tarttuisi. Työpäivät venyvät, lounas jää välista. Kiirettä kokevat sekä johtajat, että heidän alaisensa. Miten ajan saisi paremmin haltuun?

3 askelta parempaan ajanhallintaan Read More »